Turnen dames

Soepel, vlot, technisch perfect en met veel plezier. Zo voer je als turnster op de toestellen je oefeningen uit. Je traint om steeds leniger en soepeler te worden. Die souplesse en dat plezier in turnen kun je krijgen als je lid wordt van Exalto Sport.

Categorieën

Ieder meisje kan meedoen aan turnen. Je hoeft nog geen ster te zijn op de brug ongelijk of op de evenwichtsbalk, al kan je dat wel worden. Je begint met turnen in een recreatiegroep waar je de basis van het turnen krijgt aangeleerd. Er wordt onder andere gewerkt op de volgende toestellen: lange mat, brug ongelijk, balk en minitrampoline met of zonder toestel ervoor. Uiteraard staat hierbij het plezier beleven aan het bewegen voorop! Ieder jaar kun je mee doen aan de onderlinge wedstrijden waar je kunt laten zien wat je allemaal hebt geleerd. Exalto Sport heeft recreatief turnen voor alle groepen van het basis- en voortgezet onderwijs. Regelmatig wordt er in de recreatiegroepen turnen gekeken of er kinderen zijn die over voldoende capaciteiten en enthousiasme beschikken om in de selectie te komen trainen. Als turnster in één van de selectiegroepen van Exalto Sport train je meerdere uren per week en neem je, afhankelijk van de selectiegroep waar je deel van uit maakt, deel aan wedstrijden op regionaal of landelijk niveau. Op dit moment heeft Exalto Sport vijf selectiegroepen en een Jong Talentgroep met turnsters die uit komen in de 7e tot en met de 2e divisie van het Nationaal Turn Systeem. Tijdens de turnlessen wordt er getraind op de volgende vier onderdelen.

Sprong

Tijdens onze turnlessen merk je hoe heerlijk het is om om over een springtoestel door de lucht te zweven. Een sprong is een snelle krachtexplosie: na een aanloop en krachtige afzet spring je in enkele seconden over het springtoestel. Het valt niet mee om daarna perfect tot stilstand te komen!

Brug ongelijk

Met brugoefeningen merk je hoe belangrijk het is om je armspieren goed te ontwikkelen. Je wisselt oefeningen voortdurend af met zwaaien, hangen en steunen. Beheersen van je beenspieren leer je tegelijkertijd, want het is de bedoeling dat die mooi gestrekt meezwaaien.

Evenwichtsbalk

Het werken op de evenwichtsbalk is een kwestie van de juiste bewegingstechniek. De oefeningen leer je eerst allemaal op de grond net zo lang tot je ze goed beheerst. Natuurlijk is het veel moeilijker om de oefeningen toe te passen op de smalle evenwichtsbalk. Veel oefenen zorgt dat je de juiste lichaamsspanning krijgt om op 10 cm. breed bijvoorbeeld een handstand te maken.

Vrije oefening

Bij de vrije oefening werk je op een mat van 12 bij 12 meter. De muziek is erg belangrijk en die is één geheel met je oefening. Je bouwt een vrije oefening op naar eigen kunnen, precies zoals die bij jou past. Je beweegt afwisselend snel en langzaam, springt hoog en ver, maakt salto's. Wervelende acrobatische oefeningen wissel je af met dansachtige gymnastiek. Al doende merk je wat je eigen specialiteit is.

56239083_5_f0iP295669616_5_q8eA

 

De Sponsoren:

  • Sponsoren
  • Sponsoren